Verhaal

Bommenwerper op Baalder! (deel 1 en 2)

Auteur: 
W. van der Veen en J.T.A. Gussinklo

Bommenwerper op Baalder een verhaal uit Tijdschrift Rondom den Herdenbergh jrg. 2, (1985), afl. 2, p.90-91.

In februari 1944 wordt Duitsland dag en nacht bestookt door de geallieerde luchtmacht. Onze regio ligt daarbij in de aanvliegroute voor doelen in Noord-en Midden-Duitsland. Overdag zijn het vooral de Amerikaanse en 's nachts de Engelse bommenwerpers, die in grote eskaders overtrekken. De laatste week van deze februari maand worden de aanvallen nog verhevigd (The Big Week). De ochtend van 24 februari is boer Klokkert, Rodedijk 16 (Baalder), molshopen aan het afvlakken op het land, vlak bij zijn boerderij. Het is een mooie heldere dag en het beeld van richting Duitsland vliegende bommenwerpers valt hem nauwelijks meer op. Het zal 11.30 uur geweest zijn als een eenzaam vliegtuig, laagvliegend, terugkeert uit de richting van Coevorden.  Het moet aangeschoten zijn, want het laat een duidelijk rookspoor achter. Het lijkt op hem af te komen, zodat hij zich languit op de grond werpt. Plotseling barst het toestel in de lucht uit elkaar. Benzinetanks en andere onderdelen van het toestel vliegen om hem heen. De cockpit van het toestel ligt brandend vlak voor zijn boerderij. Ook elders is grote schade aangericht.

Onder de burgerij zijn geen slachtoffers te betreuren, maar vijf van de bemanningsleden van het Amerikaanse toestel vinden de dood. De Duitsers, die vlak bij, aan de Gramsbergerweg, gelegerd zijn, grendelen onmiddellijk het terrein af. Omwonenden worden gedwongen wacht te lopen bij de wrakstukken, die later worden weggehaald. De vijf omgekomen vliegeniers worden aanvankelijk begraven op de oude begraafplaats te Hardenberg. Tot zover hebben wij de gebeurtenissen van 24 februari 1944 kunnen reconstrueren. Ongetwijfeld kan het verhaal worden aangevuld. Laat degene, die aanvullende informatie heeft, niet aarzelen deze te doen toekomen aan de redactie van dit tijdschrift. Wij zullen dan met uw hulp en nadere informatie uit de Verenigde Staten, het verhaal van dit toestel en zijn bemanning compleet trachten te maken. Mogelijk kan dit artikel ertoe bijdragen dat de nodige aandacht wordt besteed aan deze gebeurtenis (bijvoorbeeld in de vorm van een eenvoudige gedenksteen?).

Namen van omgekomen bemanningsleden:
2/Lt. Robert A. Blomberg
Sgt. Edward T. Cooper
 T/Sgt.  Richard E. McCormick
S/Sgt. John J. Sheppard
M/Sgt. John Gunning. 

 

Bommenwerper op Baalder(2) een verhaal uit Tijdschrift Rondom den Herdenbergh jrg. 2, (1985), afl. 3, p.120-121.

 

Donderdag 24 februari 1944, 's morgens vroeg (6.30 uur) vindt op de Amerikaanse luchtmachtbasis Tibenham (Norfolk) in Engeland een vroege briefing plaats. Ook vandaag worden op diverse Duitse steden zware bombardementen uitgevoerd. In totaal 809 zware bommenwerpers, geëscorteerd door 767 jagers, zijn hierbij betrokken. Doelwit van het 700 TH Bomb Squadron, 445 TH Bomb Group, 2 ND Air division, 8TH Air Force, sinds december 1943 in Engeland gelegerd, is de stad Gotha (thans in Oost-Duitsland gelegen), waar de Gothaer Waggonfabrik A.G. o.a. de Messerschmidt ME-110 fabriceren. Bij heftige tegenstand, zo wordt de vliegers medegedeeld, zal Osnabrück het alternatieve doel zijn.

Voor 2 ND luitenant Robert A. Blomberg, commandant van de B-24H (Liberator), 42-7567, is het de zesde operationele vlucht en de tweede maal dat hij Gotha als doel heeft. De meeste leden van zijn bemanning kent hij goed; ze hebben de operationele vluchten samen uitgevoerd. Alleen M/Sgt John Gunning behoort niet tot zijn vaste bemanning; deze grond - werktuigkundige heeft toestemming gekregen een aanvalsvlucht mee te maken.

Na de briefing verzamelen de bemanningen zich bij hun vliegtuigen en om 9.00 uur stijgen 25 machines op en groeperen zich boven het vliegveld. Het is een mooie, heldere dag met uitstekend zicht. Boven het Engelse Kanaal groeperen de vliegtuigen zich met andere; het 700 TH is middenelement in de tweede aanvalsgolf. Nog voor de Nederlandse kust bereikt is, beginnen de problemen al: de toegezegde bescherming door jachtvliegtuigen is nog niet gearriveerd! De bommenwerpers komen 19 minuten te vroeg aan boven de kust en worden, onbeschermd als zij zijn, fanatiek aangevallen door Duitse jachtvliegtuigen. Er ontspint zich één van de verschrikkelijkste lucht gevechten uit de geschiedenis van de 8 TH luchtmacht. Het gevecht duurt bijna 3 uur; overal langs de route zijn aangeschoten vliegtuigen en parachutes te zien. De Duitse jagers zijn sterk in de meerderheid: het is 30 tegen 1!

Vlak na het passeren van de Hollandse kust al wordt de commandant van de aanvalsvlucht, majoor J. C. Evans, neergehaald.

Dank zij de koelbloedigheid van luitenant N. Kluksdal, piloot van de „Willer Run", die het commando over de groep overneemt, blijft de formatie intact. Van de 25 bommen - werpers van het 700 TH bereiken 17Gotha, maar slechts 12 van de 25 keren weer terug op Tibenham. Tot de al op de heenweg in de problemen geraakte machines behoort toestel 567 van luitenant Blomberg en zijn bemanning; het toestel is boven Duitsland aangeschoten door vijandelijke jagers (FW 109), het bommendek staat in brand en sommige bemanningsleden zijn al dood of gewond als de piloot besluit terug te keren naar Engeland. Het is deze bommenwerper, die op Baalder neerstort!
 

Snip 567

Lt. R.A. Blomberg             pilot                       T/sgt. C.F. Leone                radio operator
Lt. D.H. Widmark              co-pilot                  S/sgt. ET. Cooper               gunner
Lt. E.J. Varga                    navigator               Sgt.(staff) E.R. Hickey       gunner
Lt. W.J. McKee                  bombardier           S/sgt. J.J. Sheppard          gunner
T/sgt. R.E. McCormick     engineer                M/sgt. J. Gunning              (sqdn armament chief)

 

 

 

 

 

Reacties

afbeelding van Jan Nieuwenhuis
De crash van dit toestel is op 3 december jl. toegevoegd aan mijn database op https://www.airwar4045.nl Er is nog wat onduidelijkheid over de 'nickname' van het toestel... "Wacky Donald" of "Black Dog", maar dit is onder de aandacht bij een historicus van de 445e Bomber Group, waartoe het toestel behoorde. Wat ik verder ook niet exact weet is de crashlocatie van het toestel, want ik heb er geen idee van waar de boerderij van de fam. Reindersboerderij zich bevond... Wellicht heeft een lezer van dit bericht wat meer info... Gr. Jan
afbeelding van Freek van Laar
De Boerderij van de fam. Reinders stond ca. 150 meter van de Gramsbergerweg ongeveer tussen de kuikenbroederij (nu Ramaker, Gramsbergerweg 62) en Zaal Mulder. Reinders had een dichte haag van Taxus bomen van de Gramsbergerweg naar huis staan.
afbeelding van Jan Nieuwenhuis
Bedankt voor de info... Heb de crashlocatie aangepast in de database!